Bovag

Historie

De Oprichting

Jan van de Laar,geboren op 12-10-1934 te Milheeze, richtte samen met zijn vrouw Nelly, in het voorjaar van 1962 officieel
zijn autobedrijf “Garagebedrijf J.A. van de Laar” op.

Jan van de Laar
Jan heeft van jongs af aan altijd een voorliefde gehad voor motorvoertuigen. Of het nou een brommer, scooter, auto of vrachtwagen was maakte niet zoveel uit. Hoewel zijn eerste keuze toch een auto of motor was. Begin jaren 50 zag je nog niet zoveel auto’s of motors rijden. De wegen waren ook niet zo mooi geasfalteerd als nu. Nadat Jan eerst zijn schoolopleiding had gevolgd en de militaire dienst had doorlopen, leerde hij zijn vrouw Nelly kennen. Hij wilde iets met zijn grote hobby gaan doen en ging aan de slag bij de gemeente Helmond. Hij werkte daar mede aan het onderhoud van het “wagenpark” van de gemeente, en leerde zo veel van elk soort motorvoertuig. Na een paar jaar hier te hebben gewerkt, kreeg Jan een vaste baan aangeboden bij autobedrijf Van De Vorst te Helmond (tegenwoordig Volvo De Beemd). In zijn vrije uren kluste Jan aan motoren en auto’s. Hij kocht ze, maakte ze op en verkocht ze dan weer.

“Jan had van jongs af aan al een voorliefde voor motorvoertuigen”

In die tijd begon Jan ook met zijn grootste hobby: motorcrossen. Hij heeft deze sport jarenlang een warm hart toe gedragen (meer dan 25 jaar was Jan voorzitter van M.C. Deurne) en is actief crosser geweest tot de leeftijd van 72 jaar.

Onderhouden van auto’s
De handel van Jan groeide verder en hij kreeg het steeds drukker met het onderhoud aan auto’s, bedrijfsbussen en motoren, dat hij met halve dagen bij Van De Vorst ging werken. In diezelfde periode startte hij een autorijschool, maar ook dit moest hij al snel opgeven omdat hij hier teveel tijd in moest steken naar gelang het opleverde. Zijn laatste leerling was de lokale Pastoor Boeyen, die ook de eerste keer slaagde voor zijn rijbewijs.

“Jan begon ook met een autorijschool, maar moest hij alweer snel opgeven”

Jan begon voor zichzelf

Nadat Jan met Nelly trouwde in 1961, zette hij zij plannen door en besloot om helemaal voor zichzelf te beginnen in Milheeze op de Schutboomsestraat. Hij specialiseerde zich in de merken Volkswagen en Autounion (AUDI), welke werden ge├»mporteerd uit Duitsland. Zowel auto’s met en zonder schade. Er was in Nederland destijds een grote vraag naar gebruikte auto’s maar deze waren hier niet of nauwelijks te krijgen. Als alternatief waren er nieuwe auto’s, maar dit kon lang niet iedereen betalen. De schades aan de ge├»mporteerde auto’s werden gerepareerd in zijn werkplaats, waar een speciale uitdeukruimte en een spuitcabine aanwezig waren. Het onderhoud werd in de ruimte ernaast gedaan, waar voor die tijd een moderne werkplaats aanwezig was. Deze ruimtes zijn nu nog steeds aanwezig in de bestaande gebouwen. Voor de garage werd een tankstation aangelegd, die door Nelly bediend werd. Eerst werd er alleen benzine verkocht, later ook Diesel (nog later ook LPG).

Het bedrijf sloot zich aan bij de BOVAG

Het ging in die tijd heel goed met het bedrijf, zodat Jan en Nelly in 1968 het konden uitbreiden met een showroom, een eigen woning en personeel. Tegelijkertijd sloot het bedrijf zich aan bij de BOVAG. Jan had nog een braak liggend stuk land, waarop hij in de mindere tijden van auto’s, coniferen aanplantten en deze liet groeien tot respectabele hoogte en dan weer verkocht.

“In 1968 werd het bedrijf uitgebreid met een showroom”

De zonen

Intussen hadden Jan en Nelly 5 kinderen gekregen: Peter ’61, Willy ’63, Johnny ’64, Henny ’68 en Twan ’73. De Zonen Johnny en Twan zijn helaas op jonge leeftijd overleden.

Zoon Peter in het bedrijf
Nadat Peter zijn school af had gemaakt kwam hij ook in het bedrijf te werken. Na een paar jaar startte Peter zelf een autosloperij op en samen met Jan een handel in schade-auto’s, wat later geheel aan Peter werd overgedragen. De autosloperij en handel in schadeauto’s vonden achter op het terrein plaats. In 2002 verhuisde het bedrijf naar Gemert, op het industrieterrein Wolfsveld II.

Willy als onderhoudsmonteur
Willy was intussen ook in het bedrijf komen werken als onderhoudsmonteur en later als compagnon van Jan. Samen richtte ze een VOF op. De eigen schadewerkplaats stond op een laag pitje, omdat de schades werden uitbesteed aan een ander bedrijf. Totdat Henny in 1989 zijn gezicht in het bedrijf liet zien en deze afdeling een nieuw leven inblies. In 1990 werd een nieuwe werkplaats gebouwd tussen de showroom en schade-afdeling die tot op heden nog steeds in gebruik is.

Gasfles-vulstation werd gebouwd
Nadat Nelly het wat rustiger aan wilde doen werd besloten te stoppen met het tankstation. Dit doordat er te grote investeringen moesten worden gedaan voor het milieu en dan zou het niet meer rendabel zijn. Wel werd er direct een Gasfles-vulstation gebouwd aan de overkant van de weg. Hier worden nog steeds gasflessen (propaan) voor de camping en barbecue gevuld.

Willy en Henny namen het bedrijf over

In 1999 vond Jan het welletjes geweest en droeg het bedrijf over aan Willy (die al geruime tijd samen met Jan het bedrijf runde) en Henny (die de nieuwe compagnon werd). Er werd besloten een nieuwe naam en logo aan het bedrijf te geven.

J.A. van de Laar en Zonen werd: Van de Laar Auto’s en Autoschade V.O.F.

Het nieuwe logo werd “de Beetle”. Willy en Henny richtten zich geheel op de in- en verkoop, van gebruikte occasions met weinig kilometers en nieuwe auto’s van de merken:

Ook zijn het onderhoud, APK en schadereparaties van diverse merken, werkzaamheden waar ze hun hand niet voor omdraaien.

De service werd verbeterd
Enkele jaren later werd door Willy en Henny een reorganisatie doorgevoerd. Door de werkzaamheden te verdelen werd er een beter er duidelijker beleid gevoerd in en rond het bedrijf. Er werd een schademonteur aangenomen en Willy ging zich alleen toespitsen, op het onderhoud, APK en het afleveringsklaar maken van de verkochte occasions. Henny spitste zich toe op de in- en verkoop van de occasions, nieuwe auto’s en bedrijfswagens.

Door deze reorganisatie is de service naar de klant toe beter en duidelijker geworden. Deze vorm is tot op heden nog steeds hetzelfde. Ook werd er besloten om minder ex-schadeauto’s op te kopen, te repareren en dan weer te verkopen. Doordat het steeds complexer werd op de autos weer op te knappen,is hiertoe besloten.
Ook de extra tijd die dit in beslag nam voordat een auto weer klaar stond ,was een argument. Begin 2010 hebben wij de verkoop en service van VW campers uitgebreid, zodat we een complete onderhoudsservice aan kunnen bieden van deze vakantievoertuigen. Het gaat hier om zowel de technische kant alsmede het voorzien van onderhoud, APK en schadereparatie. Dit is wel iets aparts, omdat de meeste camperbedrijven alleen het campeergedeelte onderhouden en de technische (motorische) kant uitbesteden.

“Vanaf 2010 ook service en verkoop van VW campers”

Nieuw kantoor/kantine
Onze kantine en kantoor werden te klein en voldeed niet meer aan de eisen die Henny en Willy eraan stelden.
Er werd in 2012 een geheel nieuw kantoor/kantine gebouwd met daarin een apparte ruimte voor overleg met klanten, 2 toiletten en een bovengelegen ruime kantine. Klantvriendelijkheid en een goede service staan hoog in het vaandel, zowel voor de vaste als voor de nieuwe klanten
en dat proberen Willy en Henny samen met 4 personeelsleden te bewerkstelligen.

Dit was onze beknopte samenvatting van het onstaan van Van de Laar Auto’s en Autoschade V.O.F.
Wij hopen dat U met plezier deze site heeft bekeken.

Met vriendelijke groet en tot ziens,

Willy en Henny van de Laar

Contactgegevens

Schutboomsestraat 14
5763 BR Milheeze

Tel.0492-341515
Fax0492-343270
Contactformulier
Occasions

Occasions

Ruim aanbod occasions op voorraad met een lage kilometerstand.

Schadeherstel

Schadeherstel

Een deuk of kras? Onze schadehersteller zorgt ervoor dat uw bolide er weer als vanouds uitziet.

Werkplaats

Werkplaats

Een goed uitgeruste werkplaats in combinatie met kundig personeel zorgen voor degelijk onderhoud aan uw auto of camper.

Branchorganisaties

Bovag RDW

Volg ons op Facebook

facebook
Top